Träna smartare med träningsbälte

Att träna blir populärare och populärare och i samband med det så blir fler och fler medvetna om vilka träningsredskap som är bra att använda. Det var många som förr tyckte att det var töntigt och mesigt att använda hjälpredskap som träningsbälte och “gymhandskar”. Idag vet många bättre, man tränar ju för att må bättre och bli starkare och inte för att förstöra kroppen.

Vad passar mig?

Det finns en uppsjö av träningsbälten och andra redskap. Hur ska man veta vad som passar än själv bäst. Om man tränar några gånger i veckan för skoj skull har du inget behov av ett träningsbälte. Men om du strävar efter att bli starkare i marklyft, frivändning eller knäböj kan testa och använda träningsbälte vid ett tyngre lyft eller om du tränar väldigt mycket och ofta. För att få ut mest av ett träningsbälte är det viktigt att det är lagom spänt och sitter på rätt plats. Som med allt nytt så behöver du vänja dig vid att träna med träningsbälte och under tidens gång kommer du behöva spänna och placera om träningsbältet. Träningsbälten är ett redskap som är väldigt underskattat. Det finns många fördelar med att använda ett träningsbälte som att du ökar din bålstabilitet markant som gör att du kan lyfta tyngre med mindre ansträngning och det minskar också risken för att du lyfter fel som kan leda till att du skadar dig rejält. De flesta träningsbälten är ofta gjorda i läder och är mellan 10–20 cm brett och spänns fast runt magen. En del träningsbälten är smalare framtill för att man ska kunna göra väldigt djup knäböj och andra är lika breda runt.

Det man vill uppnå med ett träningsbälte är att öka bålens förmåga att skapa ett så kallat buktryck och skydda ländryggskotorna från oönskad belastning. Av de studier som har gjorts så ökar buktrycket med 25–40% med hjälp av ett träningsbälte. Detta gör att du använder andra muskler mer ofta benmuskler i knäböj/marklyft och skonar din ländrygg. Många är oroliga att bålen arbetar mindre med träningsbälte och använder de som argument att inte använda det men det är fel. Bålmusklerna arbetar lika hår med som utan träningsbälte men att det är bättre för dig att använda det. En annan myt som är helt fel är att man inte får större bukmuskler om man har ett träningsbälte på sig. Musklerna växer upp till 48 timmar efter ett träningspass så skulle du ha träningsbältet på dygnet runt så skulle det finnas en risk att du inte får större bukmuskler

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *